top of page
  • Foto van schrijverpermento

Klassikaal trainen mag weer! Maar waarom zou je?

Bijgewerkt op: 11 jan. 2022


Wees eens eerlijk: wat bleef er bij jou tijdens je schooltijd ooit hangen van een lesuur monotoon opgehoeste lesstof? Oké, het hing vaak wel een beetje af van hoe leuk de leraar(es) was, maar over het algemeen niet veel toch? En hoelang duurde het voordat je ook dat beetje weer kwijt was? Dat is met het leren omgaan met nieuwe software echt niet anders. Gelukkig is er individueel, online werkplekleren. Staat jouw organisatie op het punt om een nieuw pakket of systeem te implementeren, lees dan zeker nog even verder.


Vlakke leercurve


Je wist het misschien niet, maar het antwoord op de eerste vraag hierboven is gemiddeld gezien een schamele 10%. Gelet op de vlakke leercurve bij klassikale trainingen kost het vervolgens relatief veel tijd voordat ook die overige 90% blijft hangen. Dat had de Amerikaanse wetenschapper Benjamin Franklin eeuwen geleden al door, getuige zijn uitspraak ‘Vertel het me en ik vergeet het, laat het me zien en wellicht onthoud ik het, betrek me erbij en ik zal het begrijpen.’ Hij zal dan ook zeker voorstander zijn geweest van bijvoorbeeld workshops en competentiegericht leren. En waarschijnlijk ook van online werkplekleren met bijvoorbeeld het Digitaal Adoptie Platform (DAP) van Permento.


Kennis op de werkplek


Dit is een tool om voor de meeste bedrijfssoftware online gidsen te bouwen die gebruik maken van walkthroughs, simulaties, FAQ's, workflows, interactieve gidsen, leerplannen en push notificaties. DAP herkent automatisch welk pakket of applicatie geopend is en legt de dynamische en gebruiksvriendelijke gebruiksinstructie er als het ware overheen. DAP sluit daarmee aan bij het feit dat we zo’n 70% van onze professionele kennis op de werkplek opdoen. Dat staat zelfs nog los van onze vaardigheden. Daar komt nog bij dat het vrijwel onmogelijk is om de snelle ontwikkelingen in technologie en wet- en regelgeving met traditionele cursussen of opleidingen bij te houden.


Sneller zelfredzaam


Alles is er bij online werkplekleren op gericht om individuele gebruikers in zeer korte tijd productief en zelfredzaam te maken. Hoe korter die tijd, hoe kleiner de kans dat medewerkers afhaken en hoe meer plezier ze in hun werk hebben. Nou weten we dat er in sommige organisaties de nodige terughoudendheid bestaat ten opzichte van digitale adoptie omdat men het als ‘afstandelijk’ ziet. In de praktijk wordt dat echter door de duizenden gebruikers van DAP allerminst zo ervaren. Te meer omdat de digitale assistent, in tegenstelling tot een docent of instructeur, nou juist wel altijd in de buurt en beschikbaar is als je hem nodig hebt.


Blended learning


Onderzoek heeft in dit verband overigens aangetoond dat medewerkers veel sneller leren wanneer een dringende vraag vrijwel direct wordt beantwoord in plaats van op een later moment. Heb jij ook last van koudwatervrees, dan kun je ook kiezen voor een combinatie van klassikaal trainen en individueel werkplekleren. Een soort blended learning dus. Je bent nooit te oud om te leren, ook als de ‘les’ is dat een digitaal tijdperk vraagt om een eveneens digitale leermethode. Uiteindelijk werkt dit veel efficiënter en goedkoper dan klassikaal trainen.


Een van onze klanten verwoordde zijn enthousiasme als volgt: ‘Complexe systemen zorgen voor onzekerheid, maar met werkplekleren van Permento zijn medewerkers een stuk zelfverzekerder geworden.’ Nog niet overtuigd? Vraag dan hier een demo aan.

31 weergaven
bottom of page