Zoeken
  • permento

Of digitaal transformeren nodig is? Vraag maar aan je concurrent!

Bijgewerkt: jun 30


Volgens de Digital Economy and Society Index (DESI) van de EU is ons land met een vierde plek goed bezig als het gaat om digitalisering. Volgens het CBS heeft echter 36% van de bedrijven de bedrijfsvoering nog niet of nauwelijks gedigitaliseerd. Een digitale transformatie is dan al helemaal ver weg. Hoe weet je nou of je achterloopt en moet je er daar echt iets aan doen?


Een kwestie van overleven


De laatste vraag is het snelst te beantwoorden: ja, dat moet. Internet staat vol met voordelen van digitaliseren en digitaal transformeren. Meer dan dat is het in wezen een basisvoorwaarde om überhaupt te overleven. Omdat concurrenten veelal wel stappen maken, loop je het risico minder relevant te worden voor klanten. Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die op de juiste manier technologie toepassen in hun marketing en sales, zo’n vijf keer succesvoller zijn dan wie dat niet doet. ICT-technologie is immers allang niet meer puur ondersteunend, maar mede bepalend voor het succes van bedrijven. Veel bedrijven hebben bijvoorbeeld niet door dat ook salesprocessen veranderd zijn door internet en e-commerce.


Inhaalslag nodig


Een koper oriënteert zich namelijk eerst online en wil pas met een verkoper in gesprek als hij bereid is tot aankoop. Staar je als bedrijf dus niet blind op een gelikt CRM-systeem en stop met eindeloos videobellen, en maak in plaats daarvan serieus werk van een digitale, commerciële strategie. Er zijn zelfs complete branches die ondermaats presteren en de noodklok hebben geluid. Daar hoort naast de bouw, gezondheidszorg en hospitality ook transport & logistiek bij. De relatief lage digitaliseringsgraad is veel Nederlandse handels- en transportbedrijven rondom de Brexit flink opgebroken. Terwijl het geen rocket science is om te snappen dat de te verwachten exportcontroles, juiste productclassificaties en andere douanezaken stukken soepeler verlopen als je digitale huishouding op orde is.


Signalen


Mocht je het nog niet direct in je cijfers terugzien, dan kunnen onderstaande signalen aanleiding zijn om versneld te gaan digitaliseren als opstap naar een digitale transformatie:

  • Je hebt het gevoel, of de overtuiging, dat anderen al verder zijn (‘Hoe doen ze dat toch?’). Ze introduceren bijvoorbeeld vaker nieuwe producten of diensten (of apps) en brengen die veel sneller op de markt ( ‘time to market’).

  • Je hebt geen idee hoe je gegevens moet verzamelen en verwerken om meer uit je bedrijf te halen.

  • Je website is verouderd en is nauwelijks nog een ‘asset’ te noemen.

  • Je besteedt veel tijd aan e-mails.

  • Je probeert problemen angstvallig op te lossen met spreadsheets.

  • Je hebt geen idee hoe je jouw bedrijf in de toekomst kunt laten groeien en/of hoe zaken te stroomlijnen.

Als directie luisteren naar ‘generatie Z’


In opvallend veel gevallen blijkt er op directieniveau te weinig aandacht voor digitalisering en digitaal transformeren. Dit kan als onderliggende oorzaak hebben dat bestuurders doorgaans wat ouder zijn en moeite hebben om een passende digitale strategie te formuleren. Zij doen er dus goed aan om in elk geval op ICT-vlak te kiezen voor bottom-up in plaats van top-down en wat meer naar jonge, ‘digitale’ medewerkers te luisteren. In het verlengde daarvan heeft zo’n digitale transformatie alleen kans van slagen als er in dat proces voldoende aandacht is voor digitale adoptie. Blijft dit allemaal achterwege, dan zal de kloof met bedrijven die wel nieuwe technologieën omarmen alleen maar groter worden. De verdere ontwikkeling van disruptieve technologieën als Artificial Intelligence (AI) en Blockchain zullen hier zeker aan bijdragen.

29 keer bekeken0 reacties